czwartek, 22 grudnia 2016

Rolada makowa


Ostatnia propozycja świątecznego ciasta, ale równie ważna co poprzednie.
Absolutnie nie może jej zabraknąć w tym roku.
ROLADA MAKOWA.
Zdecydowanie moja ulubiona :)
Miękkie, puszyste ciasto z mnóstwem masy makowej koniecznie domowej roboty.
Zamknięta w szczelnym pojemniku długo zachowuje świeżość,
choć tak naprawdę znika w mgnieniu oka,
więc pojemnik może nie być Wam potrzebny :)
Spróbujcie! :)




Składniki:

Ciasto:

20 g świeżych drożdży
70 g cukru
250 ml mleka
400 g mąki
3 żółtka
40 g masła

Masa makowa:

1 kg domowej masy makowej (klik)

Lukier:

szklanka cukru pudru
sok z cytryny
kandyzowana skórka pomarańczowa


Wykonanie:

Mleko podgrzać do temperatury 40 stopni.
Drożdże rozkruszyć i zasypać łyżka cukru.
Dodać dwie łyżki mleka oraz mąki, wymieszać,
przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 15 minut.

(Łyżkę rozczynu drożdżowego wymieszać z masą makową)

Roztopić masło.
Żółtka utrzeć z cukrem i dodać do wyrośniętego rozczynu.
Wlać pozostałe mleko, resztę mąki i wyrobić gładkie, elastyczne ciasto.
Gdy zacznie odstawać od ręki, dodawać stopniowo roztopione masło,
za każdym razem dobrze wyrabiając.
Z cista uformować kulę,

przykryć ściereczką, odstawić na 1 godzinę by podwoiło swoją objętość.
Gotowe ciasto podzielić na dwie części.
Każdą część rozwałkować na papierze do pieczenia,
na prostokąt o wymiarach 35x40 cm.
Posmarować surowym białkiem i
rozłożyć równo masę makową
zostawiając wolne brzegi.
Zwijać ciasto w rulon, końce zawinąć pod spód.

Gotową roladę zawinąć w papier do pieczenia.
Makówki umieścić w brytfankach.
Piec w 180 stopniach przez 45-50 minut.

Do cukru pudru dodawać stopniowo sok z cytryny do uzyskania gęstego lukru.
Przed podaniem wierzch każdej rolady polać lukrem

i ozdobić kandyzowaną skórką pomarańczy.




14 komentarzy:

  1. Bardzo smakowicie się zapowiada. Na pewno wypróbuje. Dziękuje za przepis i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, mam nadzieję , że będzie smakować :)
      Pozdrawiam ^_^

      Usuń
  2. Wygląda pysznie ale u nas zawsze musi być na górze kruszonka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, z kruszonką jeszcze nigdy nie robiłam! Zawsze bezpieczna opcja z lukrem :D

      Usuń
  3. U mnie też nie może zabraknąć rolady makowej, właśnie dziś piekłam, choć w nieco innej wersji ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Osobiście nie robię, ale zawsze chętnie jem, gdy pojawia się na stole :)
    Ładne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piekna prezentacja Ja nie odwazylam się upiec takiego makowca i tez chyba bym nie zdazyla w tym roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś też miałam obawy przed pieczeniem takiej rolady, ale odkąd zrobiłam ją po raz pierwszy, gości u mnie każdego roku ^_^

      Usuń
  6. Ładnie wygląda ;) aż ślinka cieknie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. u nas obowiązkowo musi być i zawsze znika tak szybko, że nie mam jej zdjęć:)
    pozdrawiam serdecznie i wszystkiego dobrego w Nowym Roku życzę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo. Zawsze muszę walczyć (często sama ze sobą!) by zdążyć zrobić zdjęcia przed jej zniknięciem :)

      Usuń
  8. Piękna, klasyczna rolada makowa. Z tą roladą wiążą się cudowne wspomnienia z dzieciństwa. To była obowiązkowa pozycja na świątecznym stole u babci. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń