piątek, 14 października 2016

Jagielnik czyli fit sernik z kaszy jaglanej


Już od dawna marzył mi się sernik z kaszy jaglanej.
W sieci krąży wiele przepisów, i jeszcze więcej zdjęć,
na które od samego patrzenia "cieknie ślinka":)
Wiadomo jednak, że nie ma to jak prawdziwy polski sernik,
toteż trochę mi zajęło nim w końcu wykonałam taki w wersji fit.

Nareszcie jednak jest i z czystym sumieniem polecam go każdemu.
Jestem ogromną fanką tradycyjnych serników,
jednak takiemu z kaszą jaglaną naprawdę niczego nie brakuje.
Co więcej, smakuje prawie identycznie!

Jeśli miałabym wybierać, pieczony smakuje mi wiele bardziej,
ale może komuś z was, wersja na zimno przypadnie bardziej do gustu :)



Składniki:

Ciasto:

130 g płatków owsianych
4 łyżki miodu

Masa:

200 g kaszy jaglanej
350 ml mleka kokosowego
3 jajka
pół szklanki ksylitolu

Polewa:

łyżka oleju kokosowego
2 łyżki kakao
4 łyżki wody
2 łyżki ksylitolu


Wykonanie:

Kaszę jaglaną namoczyć przez noc w wodzie z sokiem z cytryny.

Spód formy o średnicy 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia.
Płatki owsiane podprażyć na suchej patelni do przyrumienienia.
Połączyć z miodem, wyłożyć na spód formy i docisnąć.
Schłodzić w lodówce przez 30 minut.

Kaszę przepłukać kilkakrotnie pod bieżącą wodą.
Przełożyć do garnka, zalać mlekiem kokosowym i gotować do miękkości.
Gotową kaszę zblendować na gładko.
Jajka utrzeć z ksylitolem na puszystą masę.
Całość przelać do kaszy i wszystko razem zmiksować.
Masę przełożyć na owsiany spód.
Jagielnik piec w 180 stopniach przez 1 godzinę,
a następnie zmniejszyć temperaturę do 150 stopni i piec ciasto jeszcze przez 30 minut.
Po upieczeniu zostawić w uchylonym piekarniku,
a następnie schłodzić w lodówce, najlepiej przez całą noc.

Wszystkie składniki na polewę przełożyć do garnka z grubszym dnem.
Podgrzewać na małym ogniu do połączenia się składników.
Gotową polewą polać wierzch ciasta.


31 komentarzy:

  1. Wow, wygląda super :) Krótka lista składników, ale efekt wspaniały :) Fajnie, że dodałaś mleko kokosowe, bo dzięki niemu pewnie ten sernik zyskał na smaku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, kasza ugotowana na wodzie już nie dałaby takiego efektu :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Ja osobiście po tym "serniku" wiem, że nie będzie to moje ostatnie ciasto z kaszą jaglaną ^_^

      Usuń
  3. Wygląda świetnie! Szkoda, że nie mam mleka kokosowego, to bym z chęcią upiekła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każde inne mleko, również sprawdzi się w tym przepisie :)

      Usuń
  4. Obłęd! Muszę w końcu zrobić jakieś ciasto z jaglanej :)
    http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Serniki wiadomo, że będą u nas zawsze na samym szczycie ale jagielniki również uwielbiamy i na porządne dwa kawałki Twojego ciacha byśmy się z chęcią skusiły :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę się w końcu skusić na jakieś słodkości z kaszą jaglaną, bo Twój sernik wygląda przeapetycznie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. ooo właśnie miałam obawy co do smaku ale skoro mówisz, że smakuje podobnie to chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam to samo. Wydawało mi się, że sama konsystencja nie przypadnie mi do gustu. Jednak tak ona jak i smak pozytywnie mnie zaskoczyły :) Polecam :)

      Usuń
  8. Uwielbiam serniki! Twój udał sie cudnie! ;)
    W mojej książce będzie można znaleźć na jagielnik o smaku szarlotki;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dokładnie tak samo jak ja :)
      Gratuluję wydania książki ^_^
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Wygląda obłędnie ciekawe jak smakuje:_)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda bosko, bardzo ciekawi mnie smak :)

    OdpowiedzUsuń
  11. W wersji fit to coś akurat dla mnie... muszę kiedyś wypróbować, bo wygląda bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie przepisy, które trochę są odstępstwem od klasycznych. twój jagielnik tak pysznie wygląda, tak wilgotno, słodko i rozpustnie, że bym chętnie zjadła jego ogromny kawałek.

    OdpowiedzUsuń
  13. To ja jeszcze zapytam o kaszę - ile mam dodać soku z cytryny, żeby było ok? Jeśli chodzi o mleko to takie z puszki? Tak się przymierzam i chciałabym zrobić poprawnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Soku zawsze dodaje z połowy cytryny i jest ok :)
      Jeśli chodzi o mleko to takie z kartonu :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję :) W takim razie muszę jeszcze poszukać mleka kokosowego. Możesz polecić jakieś konkretne?

      Usuń
    3. Wybieram to z firmy "alpro". Dostępne w Tesco :)

      Usuń
  14. Czy z mleczkiem kokosowym a nie mlekiem także da się zrobić? Tylko takie mam w domu :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne :) mleczko kokosowe w temperaturze pokojowej też będzie pasowało :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Mam takie pytanko, jest napisane że jagielnik należy piec w 150 stopniach przez godzinę a potem ZMNIEJSZYĆ do (również) 150 stopni i piec pół godziny. Chyba wdarł się tu jakiś błąd :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie! Dziękuję za czujność ^_^
      Początkowa temperatura to 180 stopni :)

      Usuń
  16. Właśnie upieklam sernik, ale niestety nie wyrósł tak ładnie i jego boki są bardziej ciemniejsze:/ piekłam w trybie góra dół. Mam nadzieje że chociaż smak bedzie w porządku.

    OdpowiedzUsuń