środa, 24 grudnia 2014

Piernik dojrzewający




Od rana trwają świąteczne przygotowania. Ciasta upieczone, wigilijne potrawy już prawie gotowe, tylko pogoda zawiodła..
Smakowitym akcentem w postaci piernika życzę wszystkim Wesołych Świąt :)


Przepis na piernik pochodzi ze strony moje wypieki. 

Osobiście podzieliłam składniki na pół i moje ciasto leżakowało tylko 4 tygodnie.
Jest miękki, pachnący.. Pyszny.

Przepis: Moje wypieki





Składniki:



Ciasto:

250 g miodu 
2/3 szklanki cukru 
150 g masła
500 g mąki pszennej
2 jajka
2 łyżeczki sody oczyszczonej
100 mleka 
pół łyżeczki soli
40 g przyprawy do piernika



Nadzienie:

Marmolada wieloowocowa



Polewa:

100 g gorzkiej czekolady
100 g mlecznej czekolady
80 g masła



Dekoracja:

orzechy włoskie



Wykonanie:

Miód, cukier i masło podgrzać stopniowo, doprowadzić do wrzenia, wymieszać do całkowitego rozpuszczenia cukru. Wystudzić.
Do wystudzonej masy dodać mąkę pszenną, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w mleku, jajka, sól i przyprawę do piernika. 
Ciasto starannie wyrobić i przełożyć do kamionkowego, szklanego lub emaliowanego garnka. 
Przykryć ściereczką i odstawić do lodówki na 4 tygodnie. 


Na 6 dni przed podaniem.




Ciasto podzielić na 3 równe części.

Blachę o wymiarach 20x30 cm wyłożyć papierem do pieczenia.
Każdą z części piernika rozwałkować na grubość około 0,5 cm, wyłożyć do blaszki, wyrównać. 
Piec w temperaturze 170ºC przez 15 minut. 
Wyjąć, wystudzić.
Wystudzone blaty piernikowe przełożyć podgrzaną marmoladą.
Włożyć do formy, owinąć ściereczką, równomiernie obciążyć i schować do lodówki na 6 dni.



Na dzień przed podaniem:




Czekoladę z masłem roztopić w kąpieli wodnej.
Orzechy drobno posiekać.
Piernik oblać polewą, posypać orzechami.







5 komentarzy:

  1. Zdecydowanie najlepszym piernikiem jest piernik dojrzewający, z dodatkiem powideł czy marmolady właśnie... mniam!
    Pozdrawiam i życzę wspaniałych, pysznych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  2. Racja, takie są na prawdę smaczne :) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, to musi być cudo! *.*
    Piernik wygląda idealnie!
    Pięknie wyszedł!

    OdpowiedzUsuń
  4. I kolejny piernik staropolski, który prezentuje się jak z witryny najlepszych cukierni! Uwielbiam pierniki, ale one mnie nie! Robiłam już z wielu przepisów i zarówno staropolski, jak i zwykłe pierniczki wychodzą mi twarde, jak skała. Miękną w okolicach Wielkanocy :)

    OdpowiedzUsuń